op zoek naar gebruiksgemak

ING Online aangepast: verbetering of verandering?

Als vaste klant van de ING kreeg ik te maken met een veranderde bediening van Mijn ING. En eerlijk gezegd was ik al heel blij dat de reclamebanners nog niet de overhand hadden gekregen, want het gaat nog steeds over mijn betaalrekening en ik weet hoe dominant hun DM-afdeling kan zijn.

Mijn eerste indruk is dat er nu heel veel opties in een pagina gestoptMijn ING Overzicht zijn waardoor het overzicht en dus het gebruiksgemak niet toegenomen is.
En nog steeds mis ik de intuïtie bij de navigatie.  In vorige versies zaten sommige knoppen verstopt in het ontwerp en dat is ook nu het geval.


Als ik klik op Af- en bijschrijvingen beland ik in Betaalrekeningen Betaalrekeningen(waarom een andere naam?) en in de grijze balk zitten drie knoppen verstopt.  Het saldo staat niet linksboven of -beneden, waar ik het zou verwachten maar ergens boven in het midden en deze positie verandert per pagina. De vele bedieningsknoppen zitten ook hier niet links of rechts maar grotendeels aan de onderzijde van de pagina. Uitklapbare menu’s zijn blijkbaar uit de mode, ik kijk nu tegen allerlei keuzes aan die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Het maakt het beeld alleen maar onrustig.

Sommige opties zoals Jaaroverzichten of Verzendlijst zijn bijzonder handig terwijl de knop Wijzigen achter Kredietlimiet niet direct tot gewenst resultaat geeft maar leidt maar tot een soort waarschuwingsscherm.

Tot voor kort mocht ik als klant zelfs stemmen over deze wijziging en wat blijkt:Mijn ING is vernieuwd - Wat zijn uw verbetersuggesties? voor 44% van de klanten was deze wijziging niet nodig geweest, terwijl 35% positief reageerde. De overige twee opties waren onduidelijk maar niet positief. Ze hadden dit natuurlijk ook vooraf kunnen testen.

De woordvoerder, die blijkbaar net een cursus achter de rug heeft, weet er nog een positieve draai aan te geven door te verwijzen naar het grote aantal reacties. Hoe die “vernieuwingsplannen” tot stand gekomen zijn, blijft voor mij een alsnog raadsel. Het filmpje maakt me niet veel wijzer.

Een suggestie voor de volgende ronde zou ik nog willen meegeven: laat mij als klant zélf bepalen hoeveel buttons of knoppen er zichtbaar zijn (bijv. door gebruik van cookies) en zet ze aub. niet meer onder aan de pagina. Ik bankier namelijk niet met een tablet maar met een doodgewone PC.

Geef een reactie

Voorbeelden
Home csconsultancyzeist.nl Home effeff.nl Home advoo.nl

Copyright Webvriendelijk © 2012. All Rights Reserved.