op zoek naar gebruiksgemak

Online hulp – ongevraagd

“You’re speaking with Peter Wilson from the Windows Department”.

Ongeveer een jaar geleden begon het: alsmaar gebeld worden via de vaste lijn door een Engelssprekende man. Meestal leg ik direct neer omdat ik niet ongevraagd gebeld wil worden. Het Bel-me-niet-register heeft hiervoor blijkbaar geen oplossing.

Uit nieuwsgierigheid ben ik uiteindelijk ingegaan op de uitnodiging om mijn pc op virussen te laten controleren. Het begon als een vriendelijk gesprek met iemand die via remote access ging rondsnuffelen op mijn harde schijf.

Om mij te overtuigen van de ernst van de situatie moest het ik Windowsscherm met lopende services openen en onderaan stond de commandoregel: “your computer will crash in three hours”.  Dat leek me niet logisch maar mijn  nieuwsgierigheid was wel gewekt.

Ik werd zelfs naar een Windowssite geleid waar ik gebruik kon maken van hun diensten om mijn pc weer helemaal schoon te maken. Een en ander werd zelfs vertaald op mijn tweede scherm zodat ik alles goed zou begrijpen.
En uiteindelijk kwam de aap uit de mouw: voor het luttele bedrag van 299,00 euro zou ik levenslange support krijgen van een Microsoft technicus. En als ik dat teveel vond, kon ik ook een contract voor slechts een jaar aangaan voor 199,00 euro. Ik had er geen zin in en het gesprek werd onaangenaam.

Ik had er geen zin meer in en verbrak zowel de telefoon- als de internetvervinding. De grootste verrassing kwam toen ik de pc weer opstartte en deze om een wachtwoord vroeg. Ik kwam er gewoon niet meer in…

Uit gewoonte maak ik iedere maand een kopie van de systeemschijf, dus na 10 minuten kon ik weer verder.
Maar wat als ik geen kopie had gehad?  (Dit akkefietje vond oktober 2012 plaats maar ik word nog steeds gebeld door hetzelfde “servicebureau”.)

 

Geef een reactie

Voorbeelden
Home csconsultancyzeist.nl Home effeff.nl Home advoo.nl

Copyright Webvriendelijk © 2012. All Rights Reserved.