op zoek naar gebruiksgemak

Usability

Waar slaat het woord webvriendelijk (usability) op?
Het is een aanduiding voor gebruiksvriendelijke websites en is hier een synoniem voor usability.

Wanneer is een website webvriendelijk (of gebruiksvriendelijk, of klantgericht)?

  • Als ik binnen een paar toetsaanslagen een antwoord op mijn vraag krijg, of gemakkelijk een dienst kan afnemen.
  • Als de opbouw van de pagina’s dusdanig ituïtief en voorspelbaar is, dat ik snel mijn doel bereik.
  • Wanneer de opbouw zo slim in elkaar zit dat ik niet door schreeuwende kleurtjes, huppelende kabouters of andere ruis wordt afgeleid.
  • Als iedere pagina een voorspelbare indeling/ opbouw heeft.

Kortom: als ik de ervaring krijg dat deze site zich naar mij richt en er alles aan doet om mij zo snel en helder mogelijk van dienst te zijn.

“Don’t make me think!”

Een leesbaar boek dat over webusability gaat komt van Steve Krug met de veelzeggende titel: “Don’t make me think!” Gelukkig is dit handzame boek sinds 2011 in een Nederlandse vertaling verkrijgbaar en nog steeds een aanrader. De titel van het boek is tevens de belangrijkste usabilitywet van Steve.

Daarover zegt hij:”Het betekent dat als ik naar een webpagina kijk, hij zo logisch mogelijk moet zijn. Hij moet duidelijk zijn. Voor zichzelf spreken. Ik moet kunnen snappen wat het is en hoe ik het moet gebruiken zonder dat ik mijn hersens hoef te pijnigen.”

In twaalf hoofdstukken geeft hij op luchtige wijze aan waarom het om draait, bij het ontwerpen van gebruiksvriendelijke websites.

 

Voorbeelden
Home advoo.nl Home effeff.nl Home csconsultancyzeist.nl

Copyright Webvriendelijk © 2012. All Rights Reserved.